Onze positie 16/12 16:30 UTC: N.11:30 – 39.56. Het log staat op 972 mijl (nog 928 nM te gaan). Dag 6. Dagafstand 132 mijl. We hadden vandaag een hele beestenboel aan boord. Om te beginnen vliegvissen. Van grote (15cm) tot hele kleine (formaat sardientje). We zien ze overdag regelmatig vlak boven het water vliegen, waarschijnlijk op de vlucht voor een roofvis, of in de war van onze boot en daarom opgestegen. Hoe dan ook overdag is het een leuk schouwspel. s’ Nachts zien ze de boot waarschijnlijk niet, waardoor er elke ochtend een nieuwe voorraad vis op ons dek ligt. Verder hebben we vandaag twee vissen gevangen, een zeebaars(?) en een joekel van een gouddorade oftewel Mahi mahi. Onze strategie bij grote vissen is: laten hangen achter de boot tot ze dood zijn, dat scheelt enorm veel opruimwerk achteraf. Dat hebben we geleerd met de twee tonijnen net boven de Canaries. We hebben ze heerlijk klaargemaakt in een marinade en met zoute aardappelen was het een feestmaal. Dit is verser dan vers. Verder hebben we een bonte verzameling vogels aan boord gehad. Het is echt onvoorstelbaar dat 800 mijl uit de kust er nog zoveel vogels vliegen. Alleen het vreemde was dat van elke vogel die bij ons lande, er maar een deel op de boot terecht kwam. Zo vonden we een vleugel van een vogel, en later een vogel zonder kop. Afgelopen nacht zag ik het gebeuren, een witte vogel vloog van achter op ons af, draaide een rondje over de boot en wilde via de achterkant wegvliegen maar zag de windmolen over het hoofd. Met een simpele tik van de windmolen vlogen er nu twee delen vogel door de lucht. Hoeveel vogels zouden er inmiddels al door onze molen annex moordmachine zijn gevlogen? We weten het niet, maar op verzoek van Suz staat de molen vannacht stil. Dag 8. Dagafstand 133 mijl. De wind is net als gisteren tussen de 12 en 18 knopen. Over de nacht gesproken, het is al dagen aarde donker in de nacht. Er is maar een heel klein maantje dat pas diep in de nacht opkomt, dus tussen 19:30 en 04:00 is het erg donker. Met de meisjes op schoot bewonderen we dan de sterren en discussiëren over hoe ver die sterren weg zijn, en wie dat allemaal gemaakt heeft, of Kuipers (Andre) daar ook is geweest, en hoe de aarde is ontstaan. Isis en Fenna hebben zonder moeite vragen voor uren gesprekstof en zo rekken ze bedtijd een beetje op en dat is natuurlijk prima. We worden soms dol van het rollen en waggelen van de boot. We varen voor de wind en proberen zo nu en dan en nieuwe koers uit. Soms met succes maar dan toch veranderd er iets met de wind of de golven waardoor we uiteindelijk weer enorm rollen. Via marifoon en SSB spreken we mogelijke zeilvoeringen door, met andere boten, maar iedereen heeft het zelfde probleem: golven van achter. Voor onze cruising chute stond er echt te veel wind, deze stond nog geen 5 minuten. Al sinds ons vertrek vaart de Barnstormer op marifoon afstand van ons. Soms 3 mijl, dan weer 17 maar meestal in de buurt. We varen volledig ons eigen plan, maar tijdens de oversteek naar de Kaap Verden bleek al dat onze boten aan elkaar gewaagd zijn. Dus regelmatig kletsen we even bij via de VHF, spreken de weersvoorspellingen door en vooral Fenna is van de moppen. Ook het radionetje om 20.00 UTC is een vast onderdeel van de dag aan het worden. Zo horen we waar de andere schepen zich bevinden en hoe daar de sfeer aan boord is (altijd goed zeggen ze…), momenteel zijn het 15 schepen die inbellen. Thijs
Fijn dat jullie aan de overkant zijn!ik heb nu ook jullie reisprogramma op mijn laptop en kan jullie nu eindelijk volgen, leven erg mee en zijn blij dat t allemaal goed gaat. Het is wel wat, 14 dagen alleen maar zee, maar wel fantastisch van jullie! Oudjaar zijn tinie en Hans hier en gaan we jullie behouden overtocht vieren! Dikke knuffel voor jullie allemaal van ons. Gerrit en Margriet
Comment