Gisteravond riep via de marifoon een Franse zeilboot ons op, die tegelijk met ons bij Bermuda wegvoer. We waren ‘m de eerste nacht al kwijt en nu bleek hij slechts 7 mijl bij ons vandaan te zijn. Hij heeft geen AIS en terwijl hij zendt is er ook geen verlichting buiten. Niets te zien dus. We vragen ons soms af, waarom we eigenlijk elke 17 minuten braaf buiten gaan kijken of er andere boten in de buurt zijn. Als andere schepen hun verlichting niet aan hebben, hoe moet je ze dan ontwijken?! Er zijn meerdere zeilboten met ons vertrokken zonder AIS (geeft je positie van grote afstand weer en je kunt andere boten met AIS bijv. op je kaartplotter zien). Ik kan me moeilijk voorstellen dat je in deze tijd nog bijv. zonder AIS, radar en/of SSB-radio de oceaan oversteekt. We kennen ondertussen ook wat (solo)zeilers, die gerust 8 uur doorslapen in de nacht en op een AIS en/of radaralarm vertrouwt of zelfs zonder dat alles. Ik moet er niet aan denken deze schepen ‘s-nachts tegen te komen, en houden daarom trouw wacht. Aan de andere kant zien we dagenlang geen enkel schip, en dit is zo’n situatie waar de kans/risico-analyse van toepassing is. Wat is de kans dat we een schip zullen raken? Klein. En wat is het risico dat we lopen als we een schip raken? Heel erg groot. Dus is de conclusie, dat wij vinden dat je dit serieus moet nemen en goed moet blijven opletten.
De nacht is erg onrustig met erg veel regenbuien. Die halen ons van achter in en kondigen zich aan door erg veel wind. Het is echt hollen of stilstaan, want na de bui of soms zelfs nog tijdens de hevige regen valt de wind geregeld helemaal weg. Met een dubbel rif in de genua en een groot stuk van het grootzeil weggerold (in de mast) zijn we goed voorbereid op de windstoten. We nemen vannacht niet de moeite, alles er telkens weer uit te rollen. Voor je het weet, is de volgende regenbui er al en moet je in rap tempo alles weer inrollen en dat is vaak een hele klus, vooral s’nachts en alleen. Dus vannacht gaan we voor comfort en laten de boel de boel, zodat de bemanning heerlijk kan slapen.
Rond 06:00 uur valt de wind weer even weg en motoren we nog 1,5 uur om de windstilte weer uit te varen. We hebben de boordklok een uur vooruit gezet, want ons tijdverschil met de Azoren is nog 3 uur. De meiden werken hard voor school vandaag (toetsen) en alle lego komt de rest van de middag uit de kast. Vandaag geen 5-jarig jubileum met Swiss raclette en champagne, maar pannenkoeken met appel. Ook lekker.
De dagafstand (SOG) is 128 mijl, nog 545 mijl tot de Azoren.
Positie: N38.21, W40.07, 30 mei, 19:00 uur UTC
Recent Comments