De dagen lijken veel op elkaar en rijgen zich druilerig en grijs aaneen. Het is geen weer om buiten te zitten dus de kuiptent blijft vooral dicht vandaag. In de middag klaart het even op en zetten we alles even lekker open om te luchten. We proberen weer wat verschillende zeilvoeringen en in de ochtend lukt het een paar uur om ‘plat voor het laken’ te varen, maar in de loop van de middag neemt de deining zo toe (zeker 4 meter hoog) dat de boot enorm gaat rollen en dus besluiten we weer af te kruisen. De wind zal vanmiddag wat draaien, dus als we nu een slag noord maken kunnen we de rest van de dag en nacht over bakboord naar het westen varen, bijna recht op de Scillys af.
De dagen vliegen werkelijk voorbij. Het dagelijkse radio netje is om 13.00 uur en we hebben nog maar net brunch op, als het al weer tijd is om de radio aan te zetten.
Banken en Vissers
‘Wat is de kans dat je een boot aanvaard’, heb ik me vaak afgevraagd. Zelfs al zou je er een sport van maken, dan lukt het je waarschijnlijk niet. Hoewel de oceaantankers tegenwoordig op ‘economische snelheid’ varen, is dat nog ruim twee keer sneller dan wij varen. Maar vandaag wilde een visser de uitdaging met ons aan. Een visser zonder AIS doemde op aan de horizon. Het zicht is erg beperkt, dus het zal ongeveer 2 mijl zijn geweest. En tot onze verbazing komt hij recht op ons af. Als hij erg dichtbij is (zo’n kleine mijl schat ik in), roept hij op via de marifoon ‘sailing vessel, please alter your course to starboard, you are on collision course”. We melden terug dat we het zullen doen, maar dat is niet zo eenvoudig, omdat in die koers de genua precies achter het grootzeil komt en geen wind vangt. Ik probeer wat vaart te minderen en stuur 20 graden bij, maar dat is voor de visser niet voldoende en hij roept ons weer op; ‘you are still to close’. Okay; denkt Suz, en zet resoluut de motor aan. Waarschijnlijk had hij een groot en lang sleepnet achter de boot en wilde ons op voldoende afstand houden. Nou heeft een vissend visserschip voorrang op zee, maar je hoeft die niet altijd te ‘nemen’, als hij 10 graden was bijgestuurd was hij achter ons langs gevaren, prettiger voor iedereen, maar daar dacht deze visser blijkbaar anders over. We komen merkbaar in ondieper water, van Great Sole bank naar Cockburn bank…, en het wordt dan ook steeds drukker.
We bakken cakejes en eten rijst met kip en zo is een no-time weer een dag op zee voorbij. Als het meezit komen we morgen rond middernacht aan in Saint Marys, Isles of Scilly. Een beschutte ankerbaai die ook in de nacht is aan te lopen…
04:35 uur UTC, N.49.39.40 W09.28.21
Dagafstand 144 nm, tripafstand 1196 nm en nog 123 nm te gaan
Recent Comments